Hvis du ikke har roet havkajak før, skal du på et instruktionskursus – et såkaldt IPP2-kursus.

Vi starter typisk vores instruktionskurser midt til sidst i maj, når vandet ikke længere er alt for koldt.

På kurset vil klubbens instruktører undervise dig i de grundlæggende teknikker og sikkerhedsbestemmelser.

Instruktionskurset starter med en tur i svømmehallen med vandtilvænning samt øvelse af selv- og makkerredninger. Resten af kurset foregår i vort daglige ro-vand med roning og indlæring af roteknik krydret med diverse sjove øvelser.

Til sidst i kurset er der en lille ’prøve’ hvor vi tjekker, at du kan redde dig selv og andre, og kan du det, får du udstedt en IPP2-licens fra Dansk Kano og Kajakforbund.

Når du har roet i alt 50 km og været på IPP2-kursus, bliver du frigivet i havkajak. Du kan derefter, når du har lyst, tage ned i klubben og ro en tur i en af klubbens kajakker - i starten helst sammen med en anden frigivet roer.

Det sociale er en vigtig del af SRK og derfor også en vigtig del af instruktionen, så sæt god tid af til kaffe/te, kagespisning, grillaftener og frigivelses(kanin)fest.

Hvis du allerede er frigivet havkajakroer fra en anden klub, skal du blot for at blive overført og introduceret til SRK's regler kontakte kajakformanden.